banner165

Kumar, ortaya para vb. şeyler konularak oynanan şans oyunu, zar gibi ne olacağı belli olmayan tehlikeli bir şeye bağlanarak para ve mal almak veya vermek demektir. Cahiliye döneminde Araplar tavla, satranç ve benzeri oyunlarla kumar oynarlardı. Yabancıların piyango dedikleri tarzda bölüşme yoluyla oynadıkları bir kumarları vardı ki, bunu “hayır” bile sayarlar ve övünerek yaparlardı. Zar yerine “ezlam ve aklâ” dedikleri 10 adet okları vardı. Bu oklardan 3 tanesi boştu, diğer 7 okun ayrı ayrı payları vardı. Mesela, piyango çekilmek üzere bir deve kesilir, 28 hisseye ayrılırdı. Bu oklardan her birine bir hisse için bir işaret, 2 hisse için 2, 3 hisse için 3... 7 hisse için yedi işaret konulur, geri kalan 3 ok ise, boş bırakılırdı. Bu 10 okun hepsi bir torbaya konup adaletli bir kişinin önüne getirilirdi. O da torbayı karıştırarak katılan herkes adına bir ok çeker, hissesi bulunana okları kimin adına çekmişse o kimse sesini alır, boş oku kimin adına çekmişse o kimse hisseden mahrum kalır, fakat kesilen devenin bedelini öderdi. Hisse çıkanlar da paylarına düşen hisseyi fakirlere verirlerdi (Elmalı Hamdi Yazar, Hak Dini Kur’an Dili). Diğer kumarlara göre ehven-i şer (şerlerin en hafifi) gibi görünen böyle bir dağıtım ve bölüşme, yani piyango tarzına ve diğer bütün kumar çeşitlerine “meysir” denilmiştir.

Kumarla ilgili ilk inen ayette kumar büyük bir günah olarak nitelenmiştir. (Bakara,219) Daha sonra içki, putlar ve fal (şans) okları gibi kumar da şeytan işi bir pislik olarak nitelenerek haram kılınmıştır; “Ey iman edenler! (Aklı örten) içki (ve benzeri şeyler), kumar, dikili taşlar ve fal okları ancak, şeytan işi birer pisliktir. Onlardan kaçının ki kurtuluşa eresiniz. Şeytan, içki ve kumarla, ancak aranıza düşmanlık ve kin sokmak; sizi Allah'ı anmaktan ve namazdan alıkoymak ister. Artık vazgeçiyor musunuz?” (Maide, 90-91)

Evet, kumarın dine, ahlaka ve topluma zararı vardır. Kişinin ekonomisine, sağlığına ve ailesine zararı vardır. Kişinin dinine zararı vardır. Çünkü kumar oynayan öncelikle dinin kesin olarak yasakladığı, Allah’ın (cc) şeytan işi pislik olarak nitelediği bir haramı, büyük bir günahı işlemektedir. Kumar inanç ve itikadı çürütür, maneviyatı öldürür. Peygamber Efendimiz şaka olsun diye; “Gel kumar oynayalım” diyen kimsenin bu sözüne kefaret olmak üzere sadaka vermesini tavsiye etmiştir.

İslam, kumarı yasaklarken belli bir şeklini kast etmemiştir. Hangi alet ve metotla oynanırsa oynansın önceden belli olmayan, oyunun sonunda taraflardan biri veya bir kaçı kâr veya zarar edecekse kumar gerçekleşmiş demektir. Mesela, ortaya iki taraf onar lira para koysa, zar veya oyun kağıdı ile en büyük rakamı bulan 20 liraya sahip olur, diğeri kaybederse bu bir kumardır. Birçok kişi aralarında para toplayıp çekilecek kura veya yapılacak yarışma sonunda içlerinden bir kısmına para çıksa diğerlerine çıkmasa bu bir kumardır (Helal ve Haramlar, Hayrettin Karaman)

Şans oyunlarının tamamı kumardır. Ne çeşit olursa olsun okey, bilardo, poker, domino, tavla, elli bir ve adını bilmediğimiz taşla, kağıtla her ne şeyle oynanırsa oynansın, şans oyunlarının tamamı bir çayına dahi olsa haramdır, kumardır. Parasız ara sıra oynanırsa tahrimen mekruhtur. Oyun oynamak mala yani, boş iştir. İnsan bu dünyaya oyun ve eğlence için gelmemiştir. Bu dünya ahiretin tarlasıdır. Burada ne ekilirse, ahirete o biçilir. Faydalı iş yapmadan vakit geçirmek, vakti öldürmektir. Ama dünyada yapılan her işin, her nefesin hesabı kıyamette sorulacaktır. Hadiste; “Kıyamet günü, herkes ömrünü ve gençliğini nerelerde geçirdiğinden, malını nereden kazanıp nerelere harcadığından ve ilmi ile amel edip etmediğine sorguya çekileceği” bildirilmektedir.

İçki ve kumar insanlar arasındaki dostluk, kardeş ve akrabalık gibi kavramları ortadan kaldırır. Onların yerine hırs ve menfaati sokar. Bu yüzden de çoğu zaman dostça masaya oturanlar düşmanca kalkarlar. Yaralanmalar, cinayetler ve bin bir türlü rezilliklere neden olur. “Şeytan, içki ve kumarla, ancak aranıza düşmanlık ve kin sokmak; sizi Allah'ı anmaktan ve namazdan alıkoymak ister. Artık vazgeçiyor musunuz?” (Maide, 91)

Dinimiz çalışmayı, helal yoldan rızık temin etmeyi, kendisinin ve ailesinin geçimini çalışarak, emek harcayarak temin etmeyi emreder. Kumarhane köşelerinde oynanarak, piyango türü şans oyunlarıyla kazanılan para haramdır. Yine horoz veya köpek dövüşü yapılarak girilen iddialar haramdır. Bunlar büyük günahlardandır. Hem hayvana eziyet ile hem de oynanan bahisle iki kat haram işlenmektedir. At yarışı ve spor müsabakaları yapılarak girilen bahisler de haramdır.

Market ve diğer ticari kuruluşların verdiği hediyeler kumar kapsamına girmez. Çünkü piyango bileti alınırken verilen paraya karşılık bir mal alınmamaktadır. Ama market ve benzeri kuruluşlarda, paranın karşılığı olan mal alınmakta artık müşterinin o kuruluştan alacağı kalmamaktadır. Kuruluş fazla olarak kura ile araba ev ve saire şeyleri hediye olarak vermektedir. Gazetelerin müşterilerine okuyucularına vermiş oldukları hediyeler de böyledir. Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek kurulunun kura yani çekiliş ile ilgili fetvası şöyledir; Para ödeyerek bilet alan kimselerden bir kısmına ikramiye çıkıp bir kısmına çıkmadığı için kumardır. Gazetelerin okuyucularına, marketlerin müşterilerine vermekte oldukları otomobil, daire gibi şeyler piyango hükmünde değildir Çünkü bunda ödenen para ile gazete satın alınmaktadır. Gazeteden çekiliş ile okuyucularına çıkan otomobil gibi şeyler hediye hükmündedir.

İSLAM ALİMLERİ KURAYI YANİ ÇEKİLİŞİ ÜÇE AYIRMIŞTIR;

a. Haram Olan Kura. İştirakçilerden birkaçı hariç hepsi zarar eder. Her çeşit piyango çekilişleri böyledir.

b. Caiz Olan Kura. İştirakçilerden hiç birinin zarar etmediği kura. Gazetelerin, marketlerin verdiği araba, buzdolabı, çamaşır makinesi gibi şeyler bu gruba girer.

c Müstehap Olan Kura. Müşterek hakka sahip olanlar arasında çekilen kura. (Kurban etini tarttıktan sonra ortakların kura ile hisselerini almaları gibi)

BAHSE GİRMEK

Bahis konusu şart koşulup koşulmamasına göre değişiklik gösterir. Örneğin iki yarışçıdan birisi ödülü şart koşsa, yani “eğer beni geçersen sana şu kadar para veya eşya vereceğim, ben seni geçersem senden bir şey almayacağım” veya üçüncü bir kişi; “hanginiz geçerse ona şu kadar para vereceğim” deyip yarış yapılsa, kazanan kimsenin ödülü alması caizdir.  Ancak iki yarışçıdan biri diğerine; “Sen beni geçersen ben sana şu kadar para vereceğim. Ben, seni geçersem, sen bana şu kadar para vereceksin” diye karşılıklı şart koşulursa, bundan kazanılan para haramdır, çünkü kumardır. Yine “bir kilo baklavayı yiyebilirsen fiyatını ben ödeyeceğim. Yiyemezsen kendin ödersin” diyerek bahse girmek kumardır. Çünkü karşılıklı zarar etme ihtimali vardır. Ancak “yiyebilirsen şu kadar para, yiyemezsen bir şey yok” denilse bu, kumar olmaz.

Şans oyunları, okey, poker, tavla, satranç, domino, kağıt gibi oyunlar çayına dahi oynansa haramdır. Yalnız satranç konusunda imam Şafii “ kumar olmamak, dini vecibelere bir noksanlık vermemek, kötü söz söylememek, yalan yere yemin etmemek şartları ile zihni açmak için satranç oynamak da bir beis yoktur, bu şartlar bulunmadığı takdirde hüküm arama döner demiştir” (Mevkufat, II, 376-77)

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner189

banner185

banner188